fredag 29 juni 2012

Projektbaserat lärande i praktiken - ett exempel


Konferensen avslutades med en föreläsning med Willie Smith biolog och initiativtagare till organisationen Deforestaction. http://dfa.tigweb.org/about/

Deforestaction är ett exempel på hur samarbete mellan elever kan bidra till en bättre värld.
Den lokala befolkningen Dayakerna mutas till att ge ifrån sig regnskog som sedan skövlas för att plantera oljepalmer.

Elever världen över har genom att studera satellitbilder över Borneos regnskogar kunnat se hur regnskogen skövlas på illegal väg.
15 utvalda unga Eco-Warriors begav sig sedan till regnskogen för att försöka rädda orangutangerna på ön från utrotning och samtidigt hjälpa Dayakerna att lära dem hur de kunde använda sockerpalmer för att klara sin livsmedelsförsörjning i stället för att släppa till mark till oljepalmsplantager, som har en mycket negativ inverkan på miljön.






Jag fortsätter rapportera framöver, när jag får tid. Det finns en hel del att skriva om, som jag inte har hunnit plita ner. Just nu befinner jag mig i en gudsförgäten håla i Arizonas öken - Gila Bend.
 Där har Dan, Daniel och jag tagit in på ett motell - Space Age Lodge(!).  Nu klockan 22.00 är det 40 grader varmt. I morgon ska vi dock slippa frysa. Det har utfärdats varningar att det kommer att slås värmerekord i Arizona de närmaste dagarna.
I morgon ska vi hålla oss inomhus största delen av tiden. Vi ska besöka Biosphere2

Biosphere 2 Mission

"To serve as a center for research, outreach, teaching and life-long learning about Earth, its living systems, and its place in the universe".







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar